Hemma igen och summering

Tiden gick så fort på slutet att jag inte ens hann med att skriva de två sista dagarna. Ser det dock som ett väldigt bra betyg på en lyckad resa.

Men, för att återberätta hela veckan skall jag självklart fylla på med de dagarna som inte återberättats än.

På torsdagen började vi lite senare än vanligt vilket alla i gruppen tyckte var ganska skönt. Även om det är skönt att komma upp så är det ju lite skönt att inte behöva ställa klockan på ringning 07.00 när man är på semester. Vi gick upp ganska tidigt ändå och efter frukost lånade vi cyklar och trampade bortåt samma ställe som dagen innan för en kaffe och även en liten lunch. Efter det var det tillbaka till hotellet för samling. Denna dagen var det videovisning först. Bruno, vår intruktör hade vid två olika tillfällen filmat oss ute i vattnet och det var dags att titta och se hur det såg ut samtidigt som vi fick tips och idéer. Nyttigt men ingen vacker syn…

Sedan drog vi på oss våtdräkterna och gick ner med brädorna till havet och efter tre timmar i vattnet var man verkligen helt färdig. Fem- sex dagar i rad med en otränad kropp tar på krafterna.

På vägen hem stannade jag och Patric till för en öl på samma after surf ställe som dagen innan. En av gästerna från hotellet kom förbi och anslöt för en öl också. Sedan var det en snabb dusch innan det var dags för BBQ nere på hotellet där mer eller mindre alla som deltagit på surflektioner inklusive instruktörer var med. Mycket trevligt. Efter maten gick alla vidare till en bar där vi spenderade ytterligare någon timma.

På fredagen var det dags för utcheckning och dag att åka vidare till en ny ort, Ericeira som ligger cirka en timma söder om Peniche. Men, eftersom jag dagen innan hade varit en sväng på takterassen och haft mina glasögon uppe på hatten och de såklart hade trillat ner och hamnat bakom soffan så var jag tvungen att hitta vaktmästaren som fick skruva bort ett antal brädor för att kunna fiska upp mina glasögon men hans krok som han i normala fall använde när han fiskar bläckfisk.

Halvvägs till Ericeira kom vi på att vi glömt våra våtdräkter på hotellet så det vara bara att vända. Vi hade inte klart med något hotell så vi körde omkring lite innan vi hittade ett hotell som hade ett ledigt rum för oss. En sväng på stan, en sen lunch och en promemand efter det blev det. Ericeira, var en lite större stad som hade hållt på med surf i ganska många år. På kvällen blev det en fiskrestaruang innan det var tidigt i säng.

Lördagen började med väckning 06.15. Vi var riktigt imponerade av hur morgonen flöt på. Från att vi lämnade hotellet tog det en timma och femton minuter att åka till flygplatsen, tanka bilen på vägen, lämna bil hos biluthyraren, checka in och lämna bagage och ta sig genom securityn. Lite frukost på flygplatsen innan vi gick till gaten och dags att hoppa på planet.

Summering

Även om jag reser ganska ofta och mycket är det inte så himla vanligt att man besöker nya länder. Detta var både min och Patrics första besök i Portugal. Förmodligen inte det sista. Väldigt prisvärt och vänliga människor. Surfers Lodge Peniche där vi bodde och som är byggt och ägs av en svensk var vi väldigt nöjda med. Alla instruktörer de hade var oerhört vänliga och bra. Våra två senaste års surfresor har vi rest helt själva och klarat oss själva. Det har varit helt ok men det är väldigt kul att som nu bo på samma ställe och gå på kurs med andra. I slutet av veckan hälsar man och känner mer eller mindre alla gäster på hotellet. Vi hade kanske lite extra tur som var samma personer i vår grupp hela veckan och både Bruno, Eric, Maria, Svetlana och Lisa gjorde alla vad de kunde för att de skulle vara roligt. Och även om jag inte direkt drömmer om att åka till Ryssland så har ju numera två vänner i Ryssland som är hur trevliga som helst, dricker öl, pratar med nya människor och skämtar som de flesta andra. Något man kanske skall komma ihåg innan man dömer vissa saker.

På BBQ’n sista kvällen i Peniche sitter vi vid ett långbord och är kanske 30 personer och tror att vi nog var minst 10 olika nationaliteter. Om ni läser detta och fortfarande går i skolan. Hoppa inte över språklektionerna. Rätt bra att kunna.