Portugal levererar

Efter första natten i Portugal hade man kanske inte tänkt sig att man skulle ställa klockan på väckning 07.00 men det var exakt vad som gjordes. Visserligen lite snooze men vi var på plats när frukosten öppnade 07.30. 08.15 var det samling för surflektion. Vi var självklart på plats i god tid men vädret var lite disigt och dimmigt och våra instruktörer som hade varit nere vid de olika stränderna och rekat meddelade oss att vi fick flytta fram 45 minuter för att se om dimman skulle lätta. Det gjorde den och vi fick en helt fantastiskt väderdag med sol från en klarblå himmel.

09.00 var det alltå samling. Vi var 6 personer i gruppen. Förutom jag och Patric ett par från Schweiz och två tjejer från Ryssland. Vi hade denna den första dagen turen att få instruktör Bruno, en portugis med licsens att vara surfinstruktör sedan 10 år tillbaka.

Vi lastade bussen med brädor och våtdräkter och körde till dagens strand/surfspot som bara låg tio minuter från där vi bodde. Sedan var det avlastning och promenad på stranden med våra brädor. Lite grundgenomgång och teknik och sedan ut i vattnet. Temperaturen i vatten var bättre än vi trodde. Det är ju trots allt Atlanten och nästa fastland västerut är USA och New York. Vågorna var verkligen perfekta för oss som start och första dag. Till skillnad från Biarritz dä vi varit de senaste åren på vår surfresa var det inte en massa folk i vattnet och man kunde enbart koncentrera sig på vattnet och vågorna som rullade in. Vi körde på i nästan tre timmar och Bruno, vår instruktör var ute och gav tips, förmaningar, råd för att vi skulle bli bättre. Efter ett tag tog han med mig och Patric upp på stranden, ritade lite streck i sanden, bad oss lägga oss ner och visade hur vi kunde underlätta upphoppet. Efter det gick det ännu bättre. Bruno är en riktig klippa som jag hoppas vi kommer att ha resten av veckan också.

Efter våra dryga tre timmar i vattnet var det dags att gå tillbaka till bussen, byta om och åka tillbaka. Väl tillbaka till hotellet lämnade vi våra saker på rummet och hoppade in i vår bil för att undersöka omgivningarna. Vi började med att åka till en liten halvö precis där vi bodde nästan och käkade lunch och fortsatte sedan mot Peniche som är en stad med lite fler invånare. Efter besök vid fyren och naturen kring staden körde vi även förbi hamnen och alla ställen som låg där. Dit skall vi tillbaka till.

Vi åkte sedan vidare till vårt hotell, parkerade bilen och väl på plats gick vi upp på vår takterassen och slappade i solen. Vi tog var sin kall öl och njöt. 19.30 hade vi bokat bord på hotellets restaurang som också är en av de bästa i här omkring. Maten var helt galet god och vi åt bägge självklart lokal mat fångad utanför i havet. Idag blev det faktiskt en trerätter, det kommer vi inte unna oss varje dag.

Imorgon är det väckning 07.00 igen. Nu är det dags att sova.